Didaktičke igračke – šta su i čemu služe?

Danas je vrlo poželjno, čak i pomodno reći za neku igračku da je – didaktička. Ta reč daje veliku dozu ozbiljnosti i vrednosti svemu što ima ovaj epitet, a često određuje i cenu na tržištu. Vrlo često se upotrebljava i tamo gde nije primerena, stoga delimo sa vama pravo značenje ove reči.

Šta je to didaktika?

Didaktika je deo pedagogije, nauka koja se bavi teorijama, idejama, načelima i uputstvima koja su usmerena ka razvojno-obrazovnom procesu.

Koje igračke su didaktičke igračke?

Kako biste bolje prepoznali didaktičke igračke, tražite u njima ove osobine:

1. Didaktičke igračke su one igračke koje navode na razmišljanje.

Da bi se igralo sa ovim igračkama, dete treba više da razmišlja nego što je to slučaj sa nekim drugim igračkama.

Potrebno je da se fokusira na rešavanje zadataka koje ove igračke nude, a taj fokus traži manji ili veći intelektualni napor. Dete sve ove izazove prihvata s velikim interesovanjem, jer je u njegovoj prirodi da istražuje, proba i traži rešenja.

Sigurno vam je poznata situacija da ne možete da odvojite dete od kockica, vozića na sklapanje i sl., jer ono ne želi da prekida svoj misaoni proces, tj. svoje istraživanje. 🙂

 

2. Didaktičke igračke su one igračke koje navode na višestruke akcije.

Akciju pojačane koncentracije, razmišljanja i logičkog zaključivanja.

To su one igračke čiji se delovi mogu rastaviti, pomerati, i koje do svog konačnog oblika dolaze akcijom dečijeg razmišljanja i delovanja istovremeno.

 

3. Didaktičke igračke su one igračke koje bude maštu i kreativnost.

Ove igračke nisu ništa bez nepreglednog sveta dečije mašte. Mnoge od njih tek u tom svetu dobijaju svoj pravi izgled i smisao. Takođe, one podstiču na ideje, motivišu decu za nove igre i na taj način bogate i oplemenjuju dečiji intelekt i dečiji svet. Setite se da su ideje te koje menjaju i stvaran svet.

Koliko ste divnih, raznovrsnih dvoraca, kućica, kamiona, robota i raznih drugih zanimljivosti napravili od svojih omiljenih kockica? Sve su to polja dečije mašte. 🙂

 

4. Didaktičke igračke su igračke koje stvaraju sinapse brže od drugih.

Uz aktivan rad prstiju, razmišljanje i traženje rešenja, u mozgu deteta koje se igra didaktičkom igračkom dolazi do bržeg povezivanja nervnih završetaka i stvaranja moždanih veza – sinapsi. Zbog toga se one često nazivaju „pametne“ igračke, jer pomažu stvaranje neuronske mreže – memorije, osnove za sva buduća znanja – pamet.

Kao rezime, možemo reći da su didaktičke igračke one igračke koje uče, motivišu na razmišljanje, kreativnost i aktivnije delovanje, a u cilju podsticanja intelektualnog razvoja deteta.

Nadamo se da smo vam ovim tekstom pomogli da bolje razumete osnovne osobine didaktičkih igračaka, i tako vašu klasifikaciju u ovoj oblasti učinili boljom i preciznijom.

Ne zaboravite na veliki značaj rane edukacije, tako značajne za celokupno znanje vašeg mališana. Iskoristite prve godine života deteta za što više igre koja unapređuje i njegovo detinjstvo, i ceo život.

 

Pino didaktičke igračke možete naručiti  ovde.

 

Par reči o istorijatu didaktike

Sama reč „didaktika“ potiče iz grčkog jezika gde je imala višestruku upotrebu: didaskein-obučavati, didaktikos- poučen, didaskalos-učitelj. Od te govorne osnove  stari Latini su obrazovali reč „didactica“ – didaktika.

U savremenoj istoriji, prvi put se sreće početkom XVII veka i sve više upotrebljava sve do današnjih dana. Mnogi mislioci, filozofi, pedagozi i naučnici iz raznih oblasti trudili su se dati tačnu definiciju ove reči, i ona je kroz vekove glasila:

Didaktika je veština poučavanja. Johanes Volfgang Ratke

Didaktika je veština učenja svih svemu. Jan Amos Komensky

Didaktika je nauka o zakonitostima i pravilima nastavnog rada. Adolf Disterweg

Didaktika je teorija obrazovanja. Petr Fedorovič Kapterov

Didaktika je teorija nastave. Fridrich Paulsen

Ovo su samo neke od najvažnijih definicija nastalih u davnoj prošlosti. Kako se celokupno društvo menjalo, didaktika je polako gubila svojstvo veština i poprimila sve osobine nauke.

Didaktika se u prošlosti odnosila na učitelje i druge odrasle ljude iz domena prosvete i nauke, dok je danas prvenstveno usmerena ka deci.

 

Imate li još neku dilemu u vezi didaktičkih igračaka?

Podelite je sa nama.

 

Autor: Jelena Kovinčić, diplomirani vaspitač, urednica bloga www.maminoblago.com

Like it? Share it!