Saveti kako da naučite decu da dele

Nije lepo da vaša deca otimaju svoje igračke od drugara ili braće i sestara, uporno odbijajući da dele i povinuju vašim naporima da se lepo ponaša. Ali, nesebičnost se razvija i uči, i zato ne treba da budete strogi.

Pročitajte savete jedne mame kako da naučite decu da dele stvari zasnovane na istraživanjima psihloga.

99956936_4x3

U poslednje vreme u kući imamo problema sa zajedničkim korišćenjem stvari. Naš jednogodišnjak bi sve da uzme i isproba, a naša starija deca (jedno od 3 i drugo od 5 godina) imaju svoje posebne igračke koje obožavaju i ne žele da ih dele sa drugima. Ukoliko se desi da naša deca za trenutak zaborave na međusobno poštovanje, ili bi da se bez pitanja poigraju tuđim posebnim igračkama, za tren oka se rasplamsava bespoštedna borba.

Pre neki dan je moj petogodišnji sin bez pitanja oteo igračku od moje trogodišnje ćerke. Radilo se o njenoj posebnoj zmiji kojom se igrala u svojoj sobi. Bez oklevanja ga je udarila drvenom sviralom, na šta je on uzvratio udarcem. Kada sam čula vrisku, potrčala sam uz stepenice da bih intervenisala, i bila sam zatečena žestinom izliva emocija… izazvanog običnom jeftinom drvenom zmijom.

Naučiti decu da u međusobnoj komunikaciji koriste reči nije ni malo lako, i svi u kući naporno radimo na tome! Potrebno je mnogo upornosti i vežbe da bi se kod dece razvila želja da dele svoje stvari sa drugima, kao i navika da čekaju svoj red. Zbog toga, umesto da ‘delimo stvari’, učimo ih da stvari koristimo naizmenično, strpljivo čekajući svoj red. Ponekad mi je stvarno teško da prestanem da  izgovaram rečenice kao što su: „Budi dobar, i podeli svoje igračke sa drugima“ i slično, već da umesto toga istrajem u stvaranju navike kod dece da sami pregovaraju u svoje ime.

Doktorka Heder Šumaker na zanimljiv način govori o tome kako se kod dece razvija navika da čekaju na svoj red u zajedničkim aktivnostima.

Ona ovde kaže sledeće: „Evo kako to izgleda u stvarnom životu: umesto da VI kažete „Još pet minuta, pa je onda red na Elu“, naučite svoje dete da kaže: „Daću ti kad završim“. Na ovaj način se deca uče pozitivnoj nametljivosti i biće im lakše da se izbore za sebe, kao i da postave granice prema drugoj deci. Jedna od  najdragocenijih veština u životu, nema šta.   

kids-not-sharing

Drugi koristan savet u vezi sa vaspitavanjem dece kako da dele stvari sa drugima dolazi od  Dr. Laure Markam iz ‘AHA Parenting’.

Ona kaže da „decu ne treba prisiljavati da dele stvari sa drugom decom; ovim ćemo zapravo samo usporiti razvoj njihove prirodne nesebičnosti! Pre nego što su spremni da stvari podele sa drugima, deci je neophodno da se osete da nešto zaista poseduju. Umesto ustupanja stvari drugima, boje je uvesti  koncept čekanja na red i zajedničkog korišćenja stvari („Sada je Ana na redu da koristi koficu. Posle ćeš ti. Hajde da nešto zajedno radimo dok čekaš.“).“ 

Ona zatim objašnjava kako deca ubrzo počinju da uviđaju prednosti zajedničkog korišćenja stvari, nakon čega i sama žele da ponove čitavo iskustvo. Svi njeni saveti su zaista veoma korisni.

Da li ja dosledno primenjujem stvari o kojima ona govori? Sigurno ne – ponekad im jednostavno oduzmem igračku koja je u datom trenutku predmet sukoba, i odložim je u ‘tajm aut’, čime je problem eliminisan.

Mislim da saveti koje daju Heder i Dr. Laura važe za decu svih uzrasta. Iako nisam dete, postoje stvari koje i sama nerado ustupam (naročito slatkiše J ) i ako neko zatraži da pozajmi moj lap-top, nisam sigurna da bih mu dozvolila. Mislim da je za decu važno da poseduju stvari koje su samo njihove. Kasnije, kada deca steknu samopouzdanje i siguran osećaj da je nešto samo njihovo, pomažemo im da shvate da ustupanje stvari donosi zadovoljstvo – kako nama samima, tako i drugima. Kada im se pruži prilika da iskuse pozitivna osećanja koja ovakve navike donose, deca će i sama  početi da ih upražnjavaju.

_DX_0544

U kući i dalje predano radimo na navikama zajedničkog korišćenja stvari. Ukoliko primetimo da u deljenju stvari imamo nekih problema, prestrojimo se u hodu i pribegnemo nekoj od ovih aktivnosti, kako bi pospešili interakciju između braće i sestara i njiihovih drugara.

 

Izvor: http://www.toddlerapproved.com/