Šta je fina motorika i zašto je veoma važna?

U mnogim razgovorima vezanim za razvoj dece, vrlo često se spominje izraz FINA MOTORIKA.

Stručnjaci koji se na razne načine bave decom i pedagogijom, često pominju ovaj deo razvojnog procesa i povezuju ga sa brojnim problemima koje imaju deca u predškolskom i školskom uzrastu.

Šta znači pojam – fina motorika?

FINA MOTORIKA je sposobnost korišćenja najmanjih mišića tela u cilju izvođenja preciznih pokreta i tesno je povezana sa koordinacijom oko-ruka.

KOORDINACIJA OKO-RUKA je sposobnost da prsti i ruka pravilno izvrše zadatak koji nalaže i kontroliše oko.

U ovom tekstu možete saznati:

Šta je fina motorika i kako započeti njen razvoj?

Zbog čega je fina motorika važna?

Gde roditelji najčešće greše pri razvoju fine motorike kod svoje dece?

Kako da proverite da li je fina motorika razvijena kod vašeg deteta?

Koje su aktivnosti najbolje za vežbanje fine motorike?


Fina motorika je skup veština koje se razvijaju odmah nakon razvoja osnovnih veština krupne motorike bebe: sposobnosti korišćenja velikih mišića i delova tela – pomeranja glave, ramena, nogica. Kako dete raste, krupna i fina motorika uporedo nastavljaju svoj razvoj. One su povezane direktnom vezom nerava, nervnog sistema i svih mišića tela.

Prva vežba fine motorike jeste puzanje, jer beba u toku puzanja koristi sve prstiće obe šake, što je sam početak stvaranja sinapsi u kori velikog mozga i od neprocenjivog značaja za razvoj inteligencije. Stoga ne treba braniti bebi da puzi, stavljati je u ogradice i ograđene prostore i time joj uskraćivati prvu vežbu fine motorike.

Zbog čega je fina motorika važna?

Fina motorika je jedna od osnovnih funkcija tela, čiji se centar nalazi u kori velikog mozga. To je centar za prste, koji zauzima značajan deo kore velikog mozga. Pored centra za prste, tu su još i centri za govor, oči i stopala.

Ukoliko dete ne razvija finu motoriku – svoje prstiće – neće doći do stvaranja sinapsi – veza između ovih centara, te može doći do raznih kognitivnih poremećaja. To su disleksija, disgrafija, razni poremećaji učenja, itd, što može prouzrokovati brojne probleme kada dete krene u školu, ali i u kasnijem periodu života.

Takođe, svakodnevnom upotrebom prstiju dete razvija veštine koje su mu potrebne za sve životne  aktivnosti.

Deca koja imaju razvijenu finu motoriku brzo nauče da se samostalno hrane, obuku, vežu pertle, zakopčaju dugme, koriste makaze, oljušte pomorandžu, itd.

Deca koja od najranijeg doba ne koriste prstiće, manje su aktivna, sporije razmišljaju i lošije reaguju na brojne situacije.

Najveća roditeljska greška pri razvoju fine motorike

Roditelji često ističu da intenzivno rade na razvoju fine motorike svog deteta tako što mu obezbede lego kocke, bockalice, puzle i slične igre koje zahtevaju određene misaone aktivnosti. One su svakako dobre i korisne, ali TO NISU IGRE KOJE U POTPUNOSTI RAZVIJAJU FINU MOTORIKU.

Zato što dete pri igranju ovih igara ne koristi sve prstiće, nego samo dva ili tri na svakoj  ruci.

Možda zabuna dolazi zbog reči FINA – jer asocira na nešto malo, fino, sitno što se drži vrhovima dva prsta. Međutim, reč FINA se odnosi na najmanje, najsitnije MIŠIĆE PRSTIJU. A ne na ono što ti prsti treba da drže.

Fina motorika stvara neuronske veze koje će ostati u kori velikog mozga samo ako se koriste, jer mozak briše iz svoje memorije sve što čovek ne koristi. Zato je potrebno stalno kod deteta negovati stečena znanja i veštine, kako bi se one zadržale i razvijale kroz ceo život.

To u praksi znači: ako je dete naučilo da nešto radi samo (npr: da iseče hranu u tanjiru) pustite ga da to uvek radi samostalno. Bez obzira što njegovo sečenje neće biti tako lepo i stručno kao roditeljsko, dete će vremenom usavršiti ovu veštinu i jednoga dana potpuno ovladati njome. 


Kako da proverite da li vaše dete ima razvijenu finu motoriku?

Ovo je najjednostavniji test za ispitivanja stepena razvijenosti fine motorike kod dece, a koji preporučuje i Dr Ranko Rajović, osnivač NTC sistema učenja. Najbolje vreme za ispitivanje fine motorike je od treće godine života deteta. Od tada možete pratiti i poboljšavati ove veštine.

Položite šaku deteta na ravnu i čvrstu podlogu (sto, zid).

Kažite detetu da podiže svaki prst od podloge pojedinačno.

Ukoliko može da odigne svaki prst od podloge – fina motorika je uspešno savladana.

Ukoliko ne može – vežbajte i dalje putem aktivnosti opisanih u nastavku teksta.

Statistika govori da polovina dece ne može da zasebno podigne od površine četvrti prst, jer ga deca uopšte ne koriste, te se se pojam o njemu kao zasebnom prstu uopšte nije ni razvio u mozgu. Mozak ga ne prepoznaje i ne ume da mu zada komandu da se podigne.

Na prvi pogled to ne predstavlja veliki problem detetu, ali u kasnijem periodu učenja i života, može da dođe do težeg usvajanja određenih znanja i izvršavanja određenih aktivnosti.


Aktivnosti za razvoj fine motorike

Sve igre koje sadrže bacanje i hvatanje lopte, igre sa testom, plastelinom i sličnim materijalima, igre sa klikerima, igra „kolariću-paniću“, cepkanje i lepljenje papirića na podlogu, hvatanje određenih predmeta štipaljkom, seckanje makazicama, hvatanje i premeštanje predmeta sa palcem i ostalim prstima pojedinačno, igranje sa semenkama, peskom, ubacivanje predmeta u otvore (kasice, flaše…), nizanje predmeta i stvari, pisanje, crtanje, povezivanje tačaka, bojanje raznim tehnikama, pertlanje, kopčanje dugmića, lepljenje sličica, stikera…

Na pozitivan razvoj fine motorike utiče i samostalno držanje hrane u rukama (jabuka), vožnja bicikla (držanje i upravljanje kormana), slaganje stvari (igračaka, pomoć u kući), kao i druge aktivnosit koje podrazumevaju držanje stvari/bića/predmeta celom šakom.

Zanimljivost

Fina motorika se odnosi i na razvoj sposobnosti korišćenja mišića stopala i usne duplje, jer se i na tim delovima tela nalaze skupovi malih mišića, međutim, potpuno zdrav čovek ih ne koristi u tolikoj meri da bi se i oni razvijali poput mišića šake. Zbog toga na pomen termina „fina motorika“, uglavnom se misli na aktivnosti šake, iako ljudi koji zbog brojnih razloga ne mogu da ih koriste, kroz odrastanje ili vremenom usavrše finu motoriku  stopala ili mišića lica.

Primer za ovu tvrdnju su ljudi bez ruku, koji vrlo uspešno i dobro pišu i obavljaju sve veštine stopalima ili ustima.

Da li ovaj tekst smatrate za koristan?

Koji je vaš predlog aktivnosti za razvoj fine motorike?

 

Autor: Jelena Kovinčić, diplomirani vaspitač, urednica bloga www.maminoblago.com

 

Like it? Share it!