Jelena Holcer: Kako KOCKE ZA IGRU podstiču dečiji razvoj?
One su jedna od najpopularnijih igračaka sveta, poznate su još iz davnih vremena i korisne za decu na mnogo načina. KOCKE ZA IGRU. Odličan su podsticaj dečijeg razvoja, a evo i zašto.
- Razvoj motorike:. Kocke mogu biti veoma raznovrsne po veličini, bojama, dimenzijama. Za najraniji uzrast je važno da budu jarkih boja, meke ili presvučene tkaninom, a za stariji uzrast su preporučljive one od drveta jer su tako dugotrajnije. Setite se da kroz različite faze odrastanja vašeg deteta ova igračka treba da “preživi” i mnogo bacanja kao i građenje brojnih zamkova. Čim počne da sedi već i dohvatanje kocki postavljenih ispred njega predstavlja važnu stimulaciju motornog razvoja. Ovaj razvoj se u prvih godinu dana kreće od početnog pokušaja da kocku (ili neki drugi predmet ili igračku) dohvati pa do uspevanja da je drži u ruci. Krajem prve godine već će od dohvatanja dete napredovati do prvih pokušaja konstrukcije.
- Razvoj intelektualnih sposobnosti: Dete postepeno stiče osećaj za prostor. Uviđa uzročno posledične odnose, razume mogućnosti grupisanja kocki, na primer, da jedna može da zauzme mesto više manjih što mu olakšava usvajanje osnova matematike i geometrije. Sve igračke koje se uklapaju, slažu, ređaju, omogućavaju stavljanje jednih u druge… podstiču razumevanje konstelacija manje-više, brojeva, klasifikacije, prostornih odnosa.
- Kreativnost: Kada detetu ponudite “gotovu” igračku kao što je lutka ili kamion ono će se igrati predvidivih, očekivanih igara. Čak i igračke koje proizvode određene zvučne ili svetlosne efekte gube pažnju deteta jer se isti efekti ponavljaju na uvek isti način. Međutim, sa kockama upravo od deteta zavisi šta će napraviti i na koji način. Broj mogućih kombinacija raspoređivanja istih kocki je ogroman, što direktno podstiče kreativnost kod deteta.
- Konstrukcija i destrukcija: Kada dete slučajno sruši neku konstrukciju koju je do tada pažljivo gradilo, osetiće se ljuto ili razočarano. U takvim situacijama, roditeljske intervencije su najčešće pogrešne. Oni tada govore: »Ako ne umeš lepo da se igraš, onda nemoj ni da se igraš« ili pritrčavaju da isti toranj naprave oni umesto deteta. Radije pustite dete da dalje eksperimentiše sa svojim kockama. I neuspeh je način da se uči.
Autorka teksta – Jelena Holcer, pedagog, direktor Škole za roditelje
*autorski tekst u vlasništvu Pino brenda, podložan zaštiti autorskih prava uz zabranu korišćenja bez pismene dozvole vlasnika