Prvi muzički instrumenti
Nakon što u prvim mesecima života beba ovlada svojim glasom, od dana kada je spremna da u svojoj ručici drži zvečku, ona postaje muzičar. Koordinacija šake donosi joj mogućnost neprestanog istraživanja i improvizacije ritmičke pratnje svog glasa i, što je najvažnije, svakodnevnu igru i zabavu.
Kada počne da sedi, beba otkriva novi svet. Tada sve brže uči i trudi se da dohvati igračke koje su joj u blizini. Vežbanje koordinacije postaje daleko značajnije i tada joj se mogu ponuditi i drugi muzički instrumenti i to i dalje prvenstveno udaraljke. Iako deluje da provodi vreme u čistoj igri, sviranje na njima još u periodu dok ne prohoda, predstavlja odličnu osnovu za zdrav psiho-motorni razvoj svakog deteta.
Na ovom uzrastu ne može se govoriti o pravom sviranju ili muziciranju, ali, nije li divno iskustvo za njih kada otkriju da mogu napraviti buku na toliko različitih načina! Usklađivanje koordinacije obe ruke počinje u desetom mesecu pa tada možete i insistirati da dete samostalno počne da tapše i da ritmično „svira“ udarcima dva predmeta.
Jednogodišnje bebe kao multi-instrumentalisti
Beba od godinu dana već može da se pohvali sviranjem na nekoliko različitih udaraljki iz takozvanog Orfovog instrumentarijuma: nakon zvečke, na red su došle i čegrtaljke i doboš a odmah zatim i udarci o metalne pločice šarenog metalofona.
Deca uzrasta preko 16 meseci u stanju su da proizvode različite efekte svirajući na metalofonima od kojih je glisando, ili brzo prelaženje palicom preko pločica, jedna od omiljenih. Doboši i daire, prilično veliki u odnosu na njih same, iako predviđeni da budu mobilni, postaju zabavni statični instrumenti.
Nemojte se iznenaditi kada beba kombinuje različite instrumente odjednom, svirajući, na primer, zvečkom po dobošu ili drškom čegrtaljke po metalofonu. To što smo mi zamislili da se drugačije svira je naša ideja, ne bebina. Muzika je prirodni podsticaj za kreativnost i lično izražavanje pa zato budite fleksibilni kada je umetničko izražavanje beba u pitanju.
Cilj svakog roditelja i pedagoga dece na ovom uzrastu mora biti da poštuje i zadovoljava dečju potrebu da prave buku, dok ih nežno usmeravaju ka sopstvenom muzičkom izražavanju. Ritmički instrumenti pružaju jedinstven i koristan medijum ka spajanju ove dve strane. Divan je osećaj kada mi, odrasli, učestvujemo u njihovom ranom otkrivanju muzike u sebi.
Muzički instrumenti od prirodnih materijala i jarkih boja su preporuka
Izgled i kvalitet instrumenata koje ćete ponuditi detetu je od velikog značaja. Kada birate instrumente za svoje dete, prvenstveno vodite računa o bezbednosti. Birajte one od prirodnih materijala sa kvalitetnom završnom obradom, odgovarajućih boja. Što je beba manja, tražite instrumente jarkih boja kako bi joj bili uočljiviji i zanimljivi.
Što su stariji, maloj deci biće interesantni dezeni, sličice i sitni detalji iscrtani na instrumentima. Kako na ovom uzrastu bebe i deca koriste prvenstveno udaraljke, roditelji vođeni ovim smernicama teško će pogrešiti u izboru.
Biranje muzičkih instrumenata sa određenom visinom tona je već delikatniji posao i tu nikako ne treba praviti kompromise. Boja i jačina tona instrumenta moraju biti prijatni, kako za decu tako i za ukućane. Ako instrument proizvodi više tonova, oni moraju biti skladno naštimovani jer u suprotnom će deca učiti pogrešne melodijske odnose.
Radite sa detetom na ritmu! Nerazvijeni ritam može proizvesti smetnje u razvoju
Rad na ritmu je važan od najmlađeg uzrasta jer njegov nedostatak stvara kasnije probleme u mnogim oblastima. Deca koja nemaju dobro razvijen ritam teško uče da voze bicikl, trotinet, rolere, da vrte hula hop i vijaču, teško vode i tapkaju loptu, pa čak i trčanje ili sečenje makazama može da im bude problem. U predškolskom uzrastu nedostatak ritma dovodi do problema sa pisanjem i čitanjem.
Roditelji moraju biti svesni da razvojem ritma i sluha svog deteta direktno utiču na razvoj čitavog njegovog bića. Stvaranje prijatnog okruženja u kome su deca svakodnevno izložena kvalitetnoj muzičkoj stimulaciji, doprineće višestruko razvoju koordinacije, motorike, govora, memorije, socijalizacije, kreativnosti, samopouzdanja i želje za učenjem.
Kada se proces razvoja ritma i sluha započne još od prvih bebinih dana, možemo reći da smo joj pružili bogata iskustva i možemo očekivati srećno i nasmejano dete u svojoj kući.
Autor teksta: Marijana Milošević Simić, diplomirani muzički pedagog
Muzička radionica za bebe Bim Bam
*autorski tekst u vlasništvu Pino brenda, podložan zaštiti autorskih prava uz zabranu korišćenja bez pismene dozvole vlasnika